SINTEZA CONCLUZIILOR SIMPOZIONULUI DIN CONSTANȚA, 5 APRILIE 2025
- SINTEZA CONCLUZIILOR PRIVIND TEMATICA SIMPOZIONULUI DIN CONSTANȚA – 5 APRILIE 2025
1. Prezentare succintă a propunerii Asociației U.N.E.T.J. pentru amendarea OG 2/2000, avantajele organizării activității experților tehnici judiciari de o structură privată sub monitorizarea Ministerului Justiției –
Concluzie:
Există necesitatea obiectivă ca organizarea activității experților tehnici judiciar de o structură de drept privat, sub monitorizarea Ministerului Justiției.
2. Relația dintre experți și instanțe văzută prin ochii unui avocat de litigii
Concluzii:
– Deși poate fi extrem de util pentru actul de justiție, judecătorul nu valorifică oportunitatea de a chema expertul în camera de consiliu potrivit Art. 331(2) din Codul de Procedură Civilă, fapt care ar permite discutarea prealabilă a obiectivelor propuse de părți și pentru stabilirea unui onorariu provizoriu și, eventual, a unor cheltuieli de deplasare, care ar trebui plătite cu prioritate către expert. Acest aspect depinde de modul de abordare, pe care judecătorii înțeleg să îl aibă și depinde esential de legiuitori.
– Trebuie definit foarte corect și clar statutul expertului tehnic judiciar în cadrul legislației.
– Între expert și instanță ar trebui să existe o colaborare pentru datele tehnice necesare în Procesul justiției.
– Experții pot solicita instanțelor cereri de lămurire a obiectivelor, dar dacă intanțele cheamă expertul în cameră de consiliu, aceste cereri pot fi deja clarificate.
– Relația dintre expertul numit și expertul consilier, din perspectivă academică: este necesar ca să existe un dialog profesional între experți, lucrarea expertului numit ar trebui să cuprindă opiniile expertului consilier și acordul sau dezacordul expertului numit față de acestea.
3. Destinațiile date de MJ pentru 10% reținuți din onorarii cu analiza posibilităților de preluare a unor activități de pregătire continuă a experților, cu solicitarea de finanțare din această sursă.
Concluzii:
- Este necesar ca Ministerul Justiției să comunice anual experților destinația banilor proveniți din reținerea a 10% din onorarii.
- De asemenea, o parte din acești 10% este absolut necesar să fie alocați pentru pregătirea continua a experților tehnici judiciari, iar în cazul unor specializări este necesară tehnică foarte avansată pentru îndeplinirea obiectivelor dispuse de instanță, aflate în sarcina experților numiți, dispozitive tehnice care să se constituie într-un fond la nivelul filialelor
- De asemenea, o parte din acești 10% este foarte necesar să fie alocați pentru informatizarea performantă a procesului de decontare a onorariilor, în condițiile în care digitalizarea proceselor administrative ar facilita atât gestionarea fondurilor, cât și transparența în alocarea acestora.
4. Relația experților tehnici judiciari cu executorii judecătorești (prezentare făcută de un executor judecătoresc):
Concluzii:
- Este foarte utilă procedura de convocare a părților prin executor judecătoresc
- Aplicarea măsurilor executorii dispuse de instanța judecătorească, necesită prezența unui expert tehnic judiciar
- Consemnarea constatărilor situațiilor de fapt ale experților, ale unor situații de urgență, este util a fi consemnate de executorul judecătoresc
- Avantajele organizării activității experților tehnici judiciari după modul de organizare al executorilor judecătorești, sunt reale, fiind necesare prevederi legale care să confere experților o formă de reprezentare instituțională
- Este util să fie făcute studii de drept comparat cu profesii similare din alte țări.
5. Situația protecției datelor cu caracter personal ale experților:
- în cadrul în listelor de experți, aflate pe site-ul Ministerului Justiției, precum și pe site-urile altor entități;
- în procedura de citare a părților de către experți, cu propuneri.
Concluzie:
- Sediile expertilor tehnici judiciari, sunt aproape exclusiv la domiciliile lor, iar aceste adrese ar trebui să fie doar la dispoziția autorităților care numesc sau administrează activitatea experților tehnici judiciari, iar pentru citarea părților se poate apela la executori judecătorești, adresa de primire a confirmării de primire a citațiilor experților, pot fi și căsuțe poștale.
6. Modalitățile de estimare de către instanțe a onorariilor provizorii și a onorariilor finale, necesitatea dispunerii avansurilor de cheltuieli de deplasare, necesitatea obiectivă a convocării expertilor pentru analiza obiectivelor propuse.
Concluzii:
- Pentru acces la justiție și a justițiabililor fără resurse financiare, sunt frecvente situațiile când instanțele stabilesc onorariile la niveluri foarte scăzute, ceea este greșit.
- Nu se ține cont de faptul că la stabilirea onorariile și experții au dreptul la un concediu plătit, iar în momentul în care este depășit un plafon, expertii sunt impozitați dublu și primesc brut mai puțini bani decât alți colegi cu expertize mai puține sau de valoare mai mică.
- Pentru situațiile de onorarii retrase, experții sunt îndreptățiți pentru solicitarea cheltuielilor realizate până la momentul înlocuirii expertului.
7. Avantajele organizării examenelor de admitere în calitatea de expert tehnic judiciar și pentru specialiștii fără doctorate.
Concluzii: – – Dacă studiem cu atenție OG 2/2000, vedem că noi experții nu avem niciun fel de drepturi. Prin înființarea Asociației Uniunea Națională a Experților Tehnici Judiciari, dorim constituirea unei organizații de genul barourilor, care să se ocupe de pregătirea continuă a experților, să preia toată evidența experților tehnici judiciari.
Admiterea în calitatea de experți tehnici judiciari preponderent a specialiștilor cu doctorate, crează riscul de a nu putea fi atrași ca experți specialiștii cu experiență temeinică și îndelungată în domeniile lor de competență, iar admiterea ca experți a specialiștilor cu doctorat nu poate fi bazată doar pe un interviu de 5 minute, fiind necesară o evaluare mai amănunțită.